BMI Beregner – Beregn her om du er overvægtig

bmi beregnerDer er mange der går rundt med en fornemmelse af, at de er overvægtige, uden at de rent faktisk er det. Vi anbefaler derfor altid, at du beregner dit BMI tal, for det kan give dig en ret god fornemmelse af, hvordan din vægt status er lige i øjeblikket. Hvis dit BMI tal ligger under 18,5, så vejer du for lidt, og vi vil derfor kraftig fraråde dig, at forsøge at tabe sig mere. Hvis du der i mod er overvægtig, så vil vi anbefale dig at gøre noget ved det. Hvis du lider af nogle sygdomme, så anbefaler vi, at du tager en snak med dig læge, omkring de muligheder han ser for, at du kan tabe dig.

Hvordan beregner du BMI ?

Vægt
——–
Højde x højde

Det betyder at hvis du fx. vejer 90 kg. og er 190 cm, så ser regnestykket sådan ud

90
——————
1,90 x 190

Så hedder dit BMI tal = 24,9

Hvordan omsætter du dit BMI tal, til noget alle kan forstå. Jo det er let, for som tommelfingerregel, så kan du bruger denne tabel

  • BMI under 18,5:  Du vejer for lidt.
  • BMI 18,5-25:       Din vægt er passende.
  • BMI 25-30:          Du er overvægtig.
  • BMI over 30:       Du er svært overvægtig

Ovenstående oversættelse, skal dog kun ses som en rettesnor. Du skal kigge lidt på hvordan du er bygget, eller om du har mange muskler. Hvis du fx. dyrker meget vægttræning, så vil du måske kommer ud med et resultat der hedder, at du er svær overvægtig. Dette behøver jo ikke at være rigtig. Du skal derfor kigge lidt på din kropsbygning for at se, om du har meget fedt. Muskler er på ingen måde farlige, så det som du skal være meget opmærksom på, det er hvor meget fedt du har på kroppen. Hvis du får et BMI over 30, og har meget fedt på kroppen, så er det vigtigt at du får gjort noget ved det. De ligger i en risiko gruppen, for at udvikle nogle af de farlige livstidssygdomme, og det er noget du skal forsøge at undgå. Jeg tror ikke der er særlig mange der har lyst til, at deres overvægt skader deres egen krop. Få derfor gjort noget ved det så hurtigt som muligt, så du igen nedsætter risikoen.

Hvis du er i tvivl om, om det er fedt eller muskler der er skyld i dit for høje BMI tal, så kan du også bruge en anden rette snor. Hvis du måler dig omkring taljen, hvor man typisk har fedt til at sidde, hvis det høje BMI tal skyldes fedt, så skal din talje gerne være under 94 cm for mænd, og 90 cm for kvinder.  Hvis man som mand kommer over 102 cm og kvinder 88 cm. så anbefaler vi, at du begynder på en slankekur.

Hvad er den rigtige vægt så for dig ?

Det er igen lidt svært at svare på, for det afhænger naturligvis af, hvordan din kropsbygning er. Der findes dog en rigtig god rettesnor der hedder, at du skal tage din vægt, og så trække 100 fra. Så hvis du er 190 cm. høj, så skal du veje omkring 90 kg. Lidt mindre hvis du er spinkel bygget, og lidt mere, hvis du har mange muskler.

En ting er dog BMI regner og rettesnor, en anden ting er hvordan dit spejlbillede er. Hvis du nu skal være helt ærlig, så prøv at tage tøjet af, og kig dig selv i spejlet – Kan du lide hvad du ser, eller er der måske lidt for meget på maven ? Hvis det sidste gør sig gældende, så er det en rigtig god idé, at forsøge at tabe dig nogle kg. Prøv fx. kun at tage en portion når du spiser, og måske tage trappen frem for elevatoren på arbejde. Nogle gange skal der faktisk ikke så meget til, for du taber dig. Tænk over hvordan du lever, spise sundt, og dyrk noget motion, så er du faktisk rigtig langt.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
BMI Beregner - Beregn her om du er overvægtig, 10.0 out of 10 based on 2 ratings